A vállalati (intézményi) kezdeményezések megvalósulását projektmenedzsment támogatással, valamint a változás emberi tényezõinek menedzselésével segíthetjük elõ.
Minden változás szükségszerû velejárója az említett változási görbe. Célunk a visszaesés mértékének és idõtartamának csökkentése.
Átfogó változáskezelési terv
A változások tervezésének kellõen korai szakaszában fel kell mérni, hogy azok kiket, illetve mely csoportokat érintenek leginkább. Az összehangolt tervben célszerû összefoglalni a kockázati tényezõk kezelésére alkalmazandó eszközöket, valamint alkalmazásuk tervezett ütemtervét.
Tájékoztatás, kommunikáció
Fontos, hogy – a változáskezelési terv részeként – elkészüljön az a kommunikációs terv, amelyben meghatározzuk az egyes érintett csoportoknak szóló legfontosabb üzeneteket; kijelöljük az üzenetek továbbítására leginkább megfelelõ tájékoztatási formákat; a tájékoztatás idõrendjét és felelõseit is.
Részvétel, bevonás
Természetesen gyakran elõfordul, hogy nem lehet minden érintett szereplõ minden javaslatát megvalósítani a projekt során. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy a részvétel maga is az egyik legfontosabb eszköze a célokkal való azonosulásnak és az elkötelezettség kialakításának.
Oktatás, tréningek
Fontos, hogy az oktatás ne csak az új rendszer vagy technológia használatára, hanem a megváltozott munkafolyamatokra, a megváltozott munkakörökre, valamint a szervezetben tapasztalható egyéb változásokra is kiterjedjen.
Folyamatos segítségnyújtás
Még a változások legtökéletesebb elõkészítése mellett is gyakori, hogy valamely érintett résztvevõk (vagy azok csoportja) egy adott ponton megfelelõ ismeret, tudás hiányában, vagy akár egy váratlan technikai esemény következtében képtelenné válnak feladataik ellátására. Ezekre az alkalmakra kell kiépíteni azt az információs és segítõszolgálatot, amely a résztvevõket a problémákon átsegíti.
Szervezeti hatások kezelése
A változások során megváltozott szerepû és létszámú szervezeti egységeknél nagyon fontos azoknak a csoportoknak az azonosítása, amelyeknek valódi vagy vélt érdekeit sérti a változás.
Érdekeltségi rendszer kialakítása
Ha az emberek erkölcsi és/vagy anyagi értelemben érdekeltek a változások sikerében, az növeli motiváltságukat. Az erkölcsi motiválás eszköze lehet a szóbeli és az írásbeli elismerés mellett az is, hogy a munkatárs jól definiált feladatot kap megfelelõ hatáskörrel.
A szolgáltatásaink lehetnek
- a projektek megvalósítása során folyamatos projekt- és programmenedzsment támogatás,
-
átfogó változási tervek készítése,
-
a projektekkel kapcsolatos kockázatok felmérése és kezelési javaslatok kidolgozása,
-
kommunikációtervezés és -menedzsment,
-
szervezettervezés és -fejlesztés,
-
a projektekhez kapcsolódó oktatások-képzések tervezése és szervezése.
Kinek ajánlhatjuk szolgáltatásunkat?
Azoknak a nagyvállalatoknak és közintézményeknek, amelyek jelentõs változásokon mennek keresztül, függetlenül attól, hogy ez a változás új stratégiai irány elfogadásából, szervezeti változásokból, fontos technológiai-informatikai fejlesztésekbõl, vagy hatékonyságjavítást célzó folyamatátszervezésbõl származik.
IV. Tanácsadás az informatikai kockázatok kezelésében
Holnap is mûködni fognak a rendszerek? Mit teszünk, ha leáll a szerverünk? Vajon biztonságosan csatlakozunk a világhálóra? Mivel gátoljuk meg a vírusok terjedését? Az információ valóban csak azok számára hozzáférhetõ, akiknek joguk és szükségük van rá? Hogy lehetne a fejlesztéseket biztonságosan bevezetni a mûködõ rendszerbe? Mit mondunk, ha a szoftverrendõrség kopogtat?
Ilyen és hasonló kérdések záporoznak az informatikai vezetõkre – különösen ma, amikor az informatikai rendszerekben tárolt információ értéke és ez által a szervezetek informatikától való függõsége egyre nagyobb. Az üzleti folyamatok egyre szorosabban összefonódnak az informatikával, az internet felhasználása az ügyfelek elérésében, és az ügyvitelt gyorsító elektronikus munkavégzés egyre szélesebb körben terjed.
A tanácsadás célja az informatikai kockázatkezelés területén, hogy ügyfeleink számára ismertek legyenek az értékeiket fenyegetõ veszélyek, és azok valós nagysága, és ennek megfelelõen alakítsák ki az elégséges biztonságot adataik, rendszereik számára.
A kockázatok kezelésének elõnyei
-
Váratlan helyzetek, katasztrófák sem érik felkészületlenül a vállalatot: a rendszerek a lehetõ legrövidebb idõ alatt újra üzembe állíthatók, az üzleti tevékenységek folyamatossága kidolgozott akciókkal biztosítható;
-
Költséghatékonyság: az adatok, rendszerek védelme azok fenyegetettségének és értékének megfelelõ, azaz csak a valóban szükséges forrásokat kell e célra áldozni.
A szolgáltatásaink lehetnek
Biztonsági rendszerek kialakítása, auditálása
Egy vállalat biztonsági rendszerét mindig a védett értékek nagyságának és sérülékenységének figyelembe vételével teljes körûen, és egyenszilárdságúra kell kialakítani (azaz felesleges volna drága technológiákat csatasorba állítani a külsõ behatolóval szemben, ha a védett információkat bármely munkatárs kiszivárogtathatja).
Ha elõfordultak adatvesztések, bizalmas információ szivárgott ki, kritikus rendszerek leállása üzleti veszteséget okozott, vagy ügyfelei, tulajdonosai akarnak megbizonyosodni a rendszerek megfelelõ védelmérõl, az informatikai biztonsági átvilágítás során azonosítjuk a leginkább fenyegetõ természeti, logikai, fizikai és humán veszélyforrásokat, és javaslatot teszünk a kockázatokat csökkentõ védelmi intézkedésekre.
A védelmi intézkedések kiterjednek a veszélyforrások megszüntetését célzó egyszeri akciókra, és az így elért elégséges biztonsági szintet fenntartó biztonsági rendszer kialakítására is. A rendszerek védelme érdekében kialakítjuk azokat az ellenõrzõ mechanizmusokat, amelyek biztosítják a megelõzést, az észlelést és a javítást. Elkészítjük az érintett folyamatokat szabályozó informatikai biztonsági szabályzatot, és igény szerint részt veszünk ennek bevezetésében.
A biztonság megteremtésének fontos eszköze a vállalati folyamatok fenntartását szolgáló üzleti folyamatossági terv kialakítása. Ez az informatikai rendszerek nem megfelelõ mûködése esetén életbe lépõ intézkedéseken túl kiterjed más természetû problémákra, katasztrófahelyzetekre való felkészülésre, valamint a kialakult helyzet kezelésére is.
Egyedi szoftverek, alkalmazások auditálása
Ügyfeleink mûködése szempontjából kritikus rendszerek esetén javasoljuk az egyedi – a rendszer mûködési környezetét, technikai hátterét biztonsági szempontból vizsgáló – szoftverauditot. Ennek során igény szerint mély, technikai szintû ellenõrzéseket is végzünk. A rendszer auditálásával ellenõrizzük, hogy az megfelel-e a követelményelemzésnek és a felhasználói elvárásoknak, és a beépített biztonsági eljárások helyesen mûködnek-e.
Informatikai fejlesztések támogatása
Egyedi rendszerek kifejlesztésében, kiválasztásában, bevezetésében külsõ minõségbiztosítóként ügyelünk arra, hogy a követelmények meghatározásakor, a tervezéskor, valamint a bevezetés során megfelelõ súllyal kezeljék a biztonsági szempontokat. Biztonsági szempontból kritikus rendszerek esetén javaslatot teszünk a megvalósítási folyamatba, illetve magába a rendszerbe illeszkedõ kontrollelemekre.
Digitális aláírás bevezetése
Napjaink aktuális, egyre szélesebb körben terjedõ témája az elektronikus hitelesítés, a digitális aláírás felhasználása, ami megfelelõen alkalmazva hatékony eszköze lehet az informatikai biztonság fejlesztésének (pl. felhasználó-azonosítás), és alapot szolgáltathat az elektronikus iroda megteremtéséhez.
Licencaudit, szoftvergazdálkodás kialakítása
A vállalatok jogi biztonságához elengedhetetlen egy megfelelõ szoftvergazdálkodási rendszer kialakítása, illetve auditálása, amely a szoftverek jogtiszta használatát igazolja, biztosítja. A szoftvergazdálkodás kialakítása – amellett, hogy marketingüzenete is van – egy vállalat mûködésében az elsõ lépés lehet egy átfogó, szoftverekre, hardverekre, adatokra is kiterjedõ IT-eszközgazdálkodás kialakításában, ami hatékony és követhetõ költség- és eszközfelhasználást biztosít.
Kinek ajánlhatjuk szolgáltatásunkat?
- Minden szervezetnek, ahol az információs rendszerek komoly gazdasági értéket képviselnek;
- Az ügyfeleket fókuszba helyezõ, és ezzel együtt számukra közvetlen információ-elérést, tranzakció- végrehajtást (CRM) lehetõvé tévõ szervezetek számára;
-
Mindazoknak, akik folyamataik gyorsítására elektronikus ügyvitelt szeretnének kialakítani, és biztosítani kívánják a hitelességet, bizalmasságot, letagadhatatlanságot (elektronikus iroda, digitális aláírás).
V. Alkalmazásintegráció
A különbözõ üzleti szituációk (vállalatok összevonása, felvásárlása, intenzív növekedése, szervezeti átalakítás, decentralizáció), szolgáltatásfejlesztések (e-Business, e-Commerce, CRM fejlesztés, adattárház kialakítás) és a megjelenõ új technológiák az informatikai szervezetet az alkalmazás-portfolió folyamatos, állandó változtatására kényszerítik. Emiatt a vállalati informatika egyik fõ feladata az egymástól különbözõ idõben és eltérõ módszerekkel fejlesztett alkalmazások integrálása (pl. belsõ fejlesztésû mainframe-es alkalmazások, különbözõ csomagszoftverek és külsõ fejlesztõk által fejlesztett egyedi rendszerek összekapcsolása).
Az alkalmazásintegráció célja az alkalmazások összekapcsolása úgy, hogy a bevált alkalmazások lecserélése nélkül lehessen biztosítani az integrált rendszerek színvonalának megfelelõ üzleti folyamat-támogatást és rendszerüzemeltetést.
Az alkalmazásintegráció hasznosulása a vállalatnál
Az alkalmazásintegrációt követõen az üzleti igények kielégítése érdekében kisebb kockázattal, rugalmasan, rövidebb idõ alatt lehet újabb (akár különbözõ platformon mûködõ) alkalmazásokat összekapcsolni, az alkalmazások kapcsolata könnyen áttekinthetõvé és menedzselhetõvé válik.
Az integrálandó alkalmazások számának függvényében rohamosan javul az alkalmazásintegráció költséghaszon mutatója.
Az alkalmazásintegráció közvetlen üzleti hasznot is hoz: felgyorsulnak a folyamatok és a rendszerek közti adatáramlások. Ez a tényezõ, és az adatok minõségi javítása lehetõvé teheti újabb üzleti funkciók megvalósítását is.
Az elõbb említetteken felül az alkalmazásintegráció hatékonyan támogathatja a külsõ felekhez kapcsolódást (pl. B2B, e-Business) és a felhasználók számára egységes felület biztosítását.
Megközelítésünk
Az alkalmazásintegráció akkor lesz igazán sikeres, ha a megvalósuló architektúra biztosítja a robosztus, lényegi redundanciától mentes adat- és üzleti funkció kezelést. A siker eléréséhez a konkrét megvalósítás mellett nagy hangsúlyt kell helyezni az elemzésre és logikai tervezésre.
A sikeres alkalmazásintegrációhoz a következõ feladatok végrehajtása szükséges:
-
ügyviteli folyamatok felmérése, racionalizálása,
-
integrációs követelmények meghatározása,
-
meglévõ alkalmazások felmérése, értékelése,
-
adatszótár összeállítása,
-
integrációs stratégia kialakítása,
-
integrációs eszköz kiválasztása,
-
integrációs központ kialakítása,
-
alkalmazás adapterek kifejlesztése,
-
üzemeltetési rend kialakítása.
Kinek ajánlhatjuk szolgáltatásunkat?
Az alkalmazásintegráció szolgáltatásunkat azoknak a kiterjedt alkalmazás-portfolióval rendelkezõ vállalatoknak, szervezeteknek ajánljuk, amelyeknél a vállalat informatikai rendszerei lazán, ad-hoc interfészeken keresztül kapcsolódnak, esetleg szigetszerûen mûködnek – heterogén képet mutatnak, nehezen menedzselhetõk – azonban jelentõs know-how-t hordoznak és stabilak, így érdemes rájuk építkezni.
Terjedelmi korlátok miatt most itt ér véget a gondolatébresztés, bár az ismertetõben nem foglalkoztam még kellõ súllyal az összefoglalóban a következõ fontos IT tanácsadási területekkel: Projektmenedzsment, IT outsourcing, CRM, ERP, e-Business, BSC, Minõségbiztosítás és Auditálás, ….